W roku szkolnym 2024/2025 cała klasa 3a uczestniczyła regularnie w zajęciach rozwijających, realizowanych w ramach programu Fundacji Uniwersytet Dzieci pt. „Ciekawscy trzecioklasiści”. Spotkania te odbywały się cyklicznie i miały na celu rozbudzanie ciekawości świata, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz kształtowanie postawy otwartości, kreatywności i samodzielnego myślenia u uczniów.
Program obejmował różnorodne tematy z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, historii, sztuki i geografii. Zagadnienia były dostosowane do poziomu uczniów klasy trzeciej, a forma zajęć – aktywizująca i angażująca. W ramach programu poruszono m.in. następujące pytania i problemy:
- Czy Afrykanie mieszkają w pałacach?
- Dlaczego kontynenty się przemieszczają?
- Z czego szyje się ubrania?
- Co może być dziełem sztuki?
- Dlaczego świętujemy niepodległość?
- Dlaczego widzę, czuję i słyszę?
- Czy wszędzie na świecie tańczy się tak samo?
- Dlaczego istnieją strefy czasowe?
Każde zajęcia miały charakter badawczy – uczniowie obserwowali, analizowali, doświadczali i wyciągali wnioski. Wykorzystywano przy tym materiały wizualne, eksperymenty, filmy edukacyjne, a także zadania praktyczne i zespołowe.
Dzięki zajęciom uczniowie rozwijali umiejętność logicznego myślenia i zadawania pytań, uczyli się współpracy i komunikacji w grupie, poznali wiele zjawisk i faktów w sposób ciekawy i dostosowany do ich wieku, zyskali motywację do samodzielnego odkrywania świata i nauki.
Zajęcia „Ciekawscy trzecioklasiści” były dla uczniów nie tylko cennym źródłem wiedzy, ale również świetną zabawą. Wielu z nich z niecierpliwością czekało na kolejne spotkania i aktywnie w nich uczestniczyło. Udział w programie okazał się wartościowym i inspirującym doświadczeniem, które z pewnością zostanie w pamięci uczniów na długo.
Wychowawca klasy 3a
Izabela Jędrocha